Je eigen merk zijn

Door Dennis Hoogeveen op 30 januari 2013 in Blog
w0
k 0

Laatst las ik Nooit Ziek Geweest, het nieuwe boek van Nico Dijkshoorn (dat overigens een goed boek is, maar dat terzijde). Op de voorkant pronkt een grote rode sticker waar de mening van Hugo Borst op vermeld staat. Die sticker heeft me aan het denken gezet.

“Even pijnlijk als geestig.” Dat vindt Hugo Borst van het boek en dat staat er dan ook prominent op vermeld. Niet gedrukt, maar gelukkig met een sticker die na een maand vanzelf loslaat. Ik kan me prima vinden in de mening van Hugo, maar het is toch vreemd dat er op de voorkant zo’n enorme sticker geplakt staat. Alsof het zonder zijn mening nooit een succes kan worden.

Hugo speelt hier zijn eigen merk. Hij doet dat een beetje zoals de New York Times aangeeft dat de nieuwste actiefilm een aanrader is. Of zoals het magazine Linda een lingeriesetje afkeurt. Of zoals Geert Wilders iets zegt over de massa-integratie, maar dan als de grote Hugo Borst die iets zegt over een lullig boekje.

Het spelen van je eigen merk is tegenwoordig populair. Vooral bn’ers die eigenlijk net geen bn’ers zijn, kunnen er wat van. In die laatste categorie valt ook Jan Mulder, die vaak bij grote talkshows aanschuift omdat hij… ja, waarom eigenlijk? Mensen als Jan Mulder hebben een mening over alles en iedereen die graag wordt overgenomen door het publiek. Of diegene er dan verstand van heeft of niet, maakt kennelijk niets uit.

Je eigen merk zijn gaat echter veel verder dan zomaar een mening geven over iets. Het gaat er vooral om dat je zeer duidelijk laat merken dat jij die mening geeft. Je prijst iets aan of kraakt het af, maar promoot er ondertussen ook jezelf mee. Zo werkt het ongeveer.

Ik heb het zelf ook geprobeerd. Het leek me wel wat. Bij wijze van experiment heb ik het merk “Dennis Hoogeveen” in het leven geroepen. Om niet te hard van stapel te lopen houd ik het voorlopig bij de zaken waar ik verstand van heb. Zie hier mijn eerste aanbeveling:

Bitterballen

En er komen er meer. Want als Hugo Borst iets kan zeggen over een boek dan kan ik ook iets zeggen over bitterballen.

Conclusie: iedereen kan zijn eigen merk zijn. Zolang je maar een mening verkondigt, doet alsof je wat interessants hebt te melden en jezelf exclusief maakt. Zo simpel is het. Verder is het misschien leuk als mensen je gezicht ergens van kennen of je naam ooit in het telefoonboek hebben gelezen. Verder maakt het geen reet uit.

Let op mijn woorden: morgen zijn alle bitterballen uitverkocht.

0 Reacties

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *