Studiedag voor leraren: Social Media

Door Dennis Hoogeveen op 13 maart 2013 in Blog
w7
k 0

Onderwijs en ICT – het gaat nog steeds niet altijd goed samen. Op mijn school, het Ichthus College in Veenendaal, weten ze gelukkig met hun tijd mee te gaan: ieder lokaal beschikt over een beamer (en sommige lokalen hebben zelfs een digibord), er is wifi voor leraren en leerlingen en het is tegenwoordig toegestaan om een mobiele telefoon in je broekzak te hebben. Maar dan: social media.

Vandaag waren de leerlingen vrij van school, maar voor de leraren was een studiedag georganiseerd. Een gedeelte van die dag ging over het onderwijs in combinatie met social media. Drie leerlingen, waaronder ik, waren uitgenodigd om te vertellen hoe wij social media gebruiken en waarom het ook voor in de klas een uitkomst zou kunnen zijn. Daarnaast sprak communicatie-expert @FerryGerritsen over social media in het onderwijs.

Om elf uur zouden we beginnen met de presentaties. Toen ik een paar minuten voor half elf binnenliep was de presentatie over seksualiteit nog bezig. Het eerste wat mij opviel: leraren verschillen eigenlijk helemaal niets met leerlingen. Terwijl op het podium iemand stond te presenteren, zaten de leraren door de hele zaal onderuitgezakt, dromerig voor zich uit te staren of met elkaar te praten. Soms werd er uitgebreid gegaapt of ongeduldig op het horloge gekeken. De pauze begon immers drie minuten later dan gepland.

Misschien is het toeval, maar het leek verdacht veel op een zaal met leerlingen.

Daarnaast heb ik ondervonden dat de koffie niet te drinken is. Volgens een anonieme bron komt dat omdat er soms koffie uit een theekan geschonken wordt of omdat de bezuinigingen ook de koffie-afdeling hebben getroffen. Ik weet niet wat daar van waar is: maar als je ooit gevraagd wordt voor een presentatie, doe het dan niet voor de koffie.

Hoe dan ook, expert @FerryGerritsen begon rond een uur of elf met zijn presentatie. Vanaf dat moment was het ook mogelijk voor iedere twitterende leraar om via de hashtag #ichthusonline op het scherm te verschijnen en vragen te stellen. Gelukkig zaten er genoeg twitterende leraren in de zaal om dit tot een succes te maken. De fanatieke leraar Nederlands (@Adder69) wist de zaal meer dan eens te prikkelen met zijn scherpe opmerkingen.

Marco Mulder (VWO-6-leerling) en ik hebben ons daarna ingespannen om de leraren wat bij te brengen over het gebruik van sociale media door leerlingen. De presentatie (getiteld: “Social Media voor dummies en leraren”) konden we door de tijdsdruk en de groeiende belangstelling van de leraren (lees: een discussiegerichte meute) niet helemaal afmaken, maar voor de geïnteresseerden is de presentatie hier op Prezi te vinden.

Halverwege ons praatje stelde een leraar de vraag waarom leerlingen liever met hun geschiedenisleraar overleggen via Twitter, en nauwelijks meer op e-mail reageren. Op die vraag gaf ik het antwoord: “Voor ons is e-mailen net zoiets als brieven schrijven.” Dat heeft kennelijk iets los gemaakt.

Zoals net gezegd hebben we die presentatie iets ingekort en zijn we eerder overgegaan naar het onderdeel waarin de initiatiefnemer van het onderwerp (@pieterzuidema, een leraar die met zijn tijd meegaat) een vraaggesprek startte met Marco, @RoaldWillemsen en mij. Zuidema stelde vragen vanuit het perspectief van een leraar, waar wij onze antwoorden op moesten geven. Op die manier kon de zaal meer te weten komen over het gebruik van social media onder leerlingen.

Daarna begon het forum. De zaal mocht zijn vragen afvuren op een panel bestaande uit een informaticaleraar (@kvanlavieren), de eerdergenoemde communicatie-expert en mij. De vragen mochten gesteld worden via de hashtag of – voor de minder moderne leraren – ouderwets pen en papier, die vervolgens door de persoon met de juiste kennis beantwoord werden.

En dat ging goed. Vooral veel kritische vragen (er waren tenslotte veel leraren die niet opgegroeid zijn met internet) werden gesteld. Check #ichthusonline voor een overzicht van alle tweets, inclusief een aantal behandelde vragen.

De laatste vraag kwam van een leraar die mede door de studiemiddag een nieuw idee had. “Ik stuur nu iedere maand een e-mail naar alle leerlingen en hun ouders uit mijn mentorklas. Is het niet veel effectiever om een besloten Facebookgroep aan te maken met de leerlingen en ze op die manier op de hoogte te houden van alle belangrijke schoolzaken?”

Hij had het begrepen.

En wat nu verder? Zoals geschiedenisleraar @JohanvanDriel1 zich ook al afvroeg:

Dat is een goede vraag.

Het antwoord volgde al snel op Twitter.

Meerdere docenten hebben zich daar al bij aangesloten, en op moment van schrijven zitten verschillende leraren achter hun laptop nieuwe technieken uit te proberen die toepasbaar zijn in de les.

Dank aan @pieterzuidema die een hoop georganiseerd heeft en mij heeft gevraagd om op deze middag te presenteren. Als ik zie wat de studiemiddag teweeg heeft gebracht bij een aantal leraren, dan kan ik maar één ding zeggen: missie geslaagd.

En nu hopen dat dit ook voor op de lange termijn geldt.

7 Reacties

  1. Jan Willem Samsom 13 maart 2013 Reply

    Mooie samenvatting. Hoe laat sta jij op?In mijn beleving was het een studieochtend.

  2. Simon Lanting 13 maart 2013 Reply

    Goed initiatief, en leuk geschreven Dennis!

  3. Camille Heutink 13 maart 2013 Reply

    Nice Den!

  4. Joelle Renger 13 maart 2013 Reply

    het was weer een leuke blog om te lezen. misschien wordt het Ichthus ooit nog hip 🙂

  5. Marco Mulder 13 maart 2013 Reply

    Volgens mij een zeer compleet verhaal Dennis! Is dit het begin van een serie nieuwe blogs? (A) Hopen dat de docenten er langer dan alleen vandaag mee bezig blijven..

  6. Henri Keurhorst 13 maart 2013 Reply

    Vrijdag bij je proefexamen alleen via Twitter hulp van docent inroepen 😉

  7. Dus de examens zijn tegenwoordig makkelijker dan in het tijdperk waarin ik op het Ichthus zat!!!??

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *