Expres verdwalen

Door Dennis Hoogeveen op 13 mei 2013 in Blog, Uitgelicht
w2
k 0

De techniek wordt steeds geavanceerder – dat is een cliché dat eigenlijk geldt vanaf de tijd dat we techniek kennen. En dat is lang. Wanneer bereikt de techniek het punt dat het teveel wordt?

Gisteren bekeek ik de derde aflevering van De Wereld Draait Door waarin Alexander Klöpping de toekomstvisie van een aantal toonaangevende bedrijven uitlegde. Hij was zelf een tijd naar het beroemde Silicon Valley geweest (voor het normale volk onder de lezers: in Silicon Valley zijn bedrijven als Facebook, Twitter, Google en Apple gevestigd), om te praten met de werknemers en grote bazen van de bedrijven die vandaag werken aan de techniek van morgen.

Om een voorbeeld uit de lucht te grijpen: Google werkt aan een Star Trek-computer. Dat klinkt misschien wat vreemd – en dat is het eigenlijk ook – maar Google wil over een aantal jaar niet meer de zoekmachine zijn zoals we die allemaal kennen. Het bedrijf wil meer een persoonlijke assistent worden die de juiste informatie op de juiste tijd aan jou voorleest. Als het dan even kan moet Google in staat zijn je agenda-afspraak automatisch te annuleren als ‘ie doorheeft dat je het niet gaat halen. Dat soort enge dingen.

De laatste tijd is een hoop publiciteit geweest voor Google’s nieuwste project: Google Glass. Het is een bril die je de hele dag door voorziet van de juiste informatie. Het komt al aardig in de buurt van de Star Trek-computer; de bril ontdekt waar je werkt en geeft een melding om op tijd te vertrekken als er file staat, je kunt met de bril navigeren, e-mails lezen, herinnerd worden aan afspraken, videobellen, informatie opzoeken, afspreken met vrienden en nog veel meer. Klöpping sluit niet uit dat het je automatisch de weg wijst als je verdwaald bent. Je zou dan iets horen als “Pas op, je loopt verkeerd. Neem de volgende route”. Inclusief routekaartje.

Daarnaast is hetzelfde bedrijf bezig met een auto die automatisch rijdt. Automatisch rijden betekent in dit geval dat de bestuurder gerust een dutje kan doen terwijl de auto je veilig door het verkeer loodst. Ze zijn er al aardig ver mee. Het uiteindelijke idee is dat geen enkele auto meer bestuurd wordt door een persoon, maar door zichzelf. Op dit moment rijden medewerkers van Google in dit soort auto’s rond. Of nouja, erin rond rijden is misschien niet de juiste bewoording.

Een ander bedrijf – waarvan ik de naam niet meer weet – werkt aan een science-fictionapparaat dat over een tijdje de huisarts moet gaan vervangen. Door middel van een chip die ergens in je lichaam geïmplementeerd is blijf je op de hoogte van zaken als hartslag, bloeddruk, zuurstofpercentages en alles wat nog meer relevant is voor een goede gezondheid. Verder is het de bedoeling dat je een foto kunt maken van een afwijking (bijvoorbeeld rode bultjes op je huid) waarmee een app op je telefoon een diagnose stelt en je doorstuurt naar het ziekenhuis. Of niet. Met beide projecten wordt nu geëxperimenteerd, en het gaat al best hard.

Ik zie mezelf over een aantal jaar al lopen. Een alwetende bril op mijn hoofd, een chip in mijn hersenen en een drone ergens in de lucht die me 24/7 bewaakt. Terwijl ik door de straat loop richting de bakker vertelt de bril mij wanneer ik rechtsaf moet slaan en welk brood er momenteel in de aanbieding is. Ondertussen rekent hij vast af bij de bakker zodat het brood klaar sta als ik er ben. Als ik toch liever de auto neem hoef ik ‘m alleen maar even op te roepen en hij rijdt automatisch naar mijn locatie toe om me – opnieuw automatisch -bij de bakker weer af te zetten.

Zoals Klöpping al zei zit verdwalen er dan niet meer in. Zoveel technologische snufjes die ons leven makkelijker moeten maken zouden dat niet toelaten. Privacy hebben we tegen die tijd waarschijnlijk helemaal opgegeven – iedere bril heeft een ingebouwde camera en behalve de eigenaar weet niemand wanneer je wordt opgenomen. Bovendien heeft niemand de mogelijkheid om niet gefilmd te worden. Eén van de hoge piefen bij Google had daar zelf ook nog nooit over nagedacht. “That’s an interesting question”, zei hij. En bovendien: een apparaat kan je pas goed helpen als hij je persoonlijk kent.

Door een chip in mijn hoofd blijf ik kerngezond en zal ik zelfs nooit meer verkouden worden. De chip geeft een uur voor bedtijd een melding dat ik alvast mijn bed moet opzoeken en wekt me de volgende dag precies om de tijd die voor mijn slaapcyclus perfect is. Nooit meer zal ik de bus missen omdat mijn bril de actuele vertrektijd weet en me ruim op tijd waarschuwt. Ik zal nooit meer een wiskundig foutje maken, nooit meer onterecht een discussie winnen (Google corrigeert me) en nooit meer te laat komen.

Ik zal dan ook nooit meer verdwalen.

Volgens de prominente technologie-experts is dat hoe de toekomst eruit gaat zien.

We happen immers allemaal gretig naar nieuwe techniek en nieuwe snufjes. Soms zijn we bang voor onze privacy, maar die angst verdwijnt op het moment dat de veiligheid van onze gegevens is aangetoond en de voordelen ervan zijn bewezen, is wat diezelfde experts beweren.

Als het dan zover is zul je me tegenkomen op een plaats waarvan ik zelf niet weet waar het is. In de dichtstbijzijnde prullenbak vind je een alwetende bril en een smartphone die roept dat ik om moet keren. Ik zit dan op een gestolen fiets en ik rijd een richting op die ik niet ken.

Je mag me dan vooral niet de weg wijzen.

2 Reacties

  1. Marco Mulder 13 mei 2013 Reply

    "Door een chip in mijn hoofd blijf ik kerngezond" Zeker dat je geen psychische klachten gaat krijgen op zo'n manier? 😉 Oh en trouwens, denk je echt dat de bus en de bakker dan nog bestaan? Bus: auto's rijden zo efficiënt dat de bus niet meer nodig is. Bakker: al het brood wordt door een luchtdruktapijt van de fabriek zo naar thuis gebracht. 😛

  2. Dennis Hoogeveen 13 mei 2013 Reply

    Oké goed punt :p. Maar laten we aannemen dat dit zich afspeelt op het moment dat er een scheiding is tussen de mensen die meegaan met de techniek en de mensen die de bus nog gebruiken ;). En de bakker.

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *