Deprecated: __autoload() is deprecated, use spl_autoload_register() instead in /home/vhosting/b/vhost0036176/domains/dennishoogeveen.nl/htdocs/www/wp-includes/compat.php on line 502

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/vhosting/b/vhost0036176/domains/dennishoogeveen.nl/htdocs/www/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/vhosting/b/vhost0036176/domains/dennishoogeveen.nl/htdocs/www/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; lip_most_loved_widget has a deprecated constructor in /home/vhosting/b/vhost0036176/domains/dennishoogeveen.nl/htdocs/www/wp-content/themes/punch/includes/plugins/love-it-pro/includes/widgets.php on line 6

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/vhosting/b/vhost0036176/domains/dennishoogeveen.nl/htdocs/www/wp-content/themes/punch/includes/plugins/love-it-pro/includes/widgets.php on line 70

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; sf_flickr_widget has a deprecated constructor in /home/vhosting/b/vhost0036176/domains/dennishoogeveen.nl/htdocs/www/wp-content/themes/punch/includes/widgets/widget-flickr.php on line 9

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; Twitter_Widget has a deprecated constructor in /home/vhosting/b/vhost0036176/domains/dennishoogeveen.nl/htdocs/www/wp-content/themes/punch/includes/widgets/widget-twitter.php on line 28

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; sf_video_widget has a deprecated constructor in /home/vhosting/b/vhost0036176/domains/dennishoogeveen.nl/htdocs/www/wp-content/themes/punch/includes/widgets/widget-video.php on line 3

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/vhosting/b/vhost0036176/domains/dennishoogeveen.nl/htdocs/www/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/vhosting/b/vhost0036176/domains/dennishoogeveen.nl/htdocs/www/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/vhosting/b/vhost0036176/domains/dennishoogeveen.nl/htdocs/www/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/vhosting/b/vhost0036176/domains/dennishoogeveen.nl/htdocs/www/wp-includes/pomo/translations.php on line 208
Dennis Hoogeveen | Ondertussen in One Direction World

Ondertussen in One Direction World

Door Dennis Hoogeveen op 15 oktober 2013 in Blog
w1
k 0

Het zal je wellicht volledig ontgaan zijn, maar afgelopen zaterdag opende in Utrecht de eerste Nederlandse 1D World: een winkel van de populaire band One Direction. Op televisiebeelden is te zien hoe tijdens de opening hysterische meisjes gillend door Hoog Catharijne rennen. Ik vroeg mij af waar al die hysterie vandaan komt en besloot mij onder de fans te scharen.

De winkel van One Direction is gevestigd in Hoog Catharijne en kun je al van ver aan zien komen. Met dranghekken zijn twee grote rechthoeken afgebakend waar bezoekers in moeten wachten tot ze binnen mogen treden. Aan het eind van de laatste ‘kooi’ staat een beveiliger – compleet met oortje en al – die af en toe het hek opent om mensen te te laten. De wachtenden tussen de dranghekken zien er een beetje uit als een kudde vee dat wacht tot het losgelaten wordt. Hoe dan ook: zaterdagochtend stonden hier duizend gillende fans te wachten om de winkel in te mogen.

Om niet compleet voor lul te staan had ik een vrouwelijke studiegenoot bereid gevonden om met mij te gaan. Aukje, mijn metgezel voor dit One Direction-avontuur, vertelde later dat ze kaartjes had gekocht voor hun optreden in Amsterdam, maar die waren naar eigen zeggen “voor haar zusje van twaalf”. Ze zou alleen meegaan omdat er een volwassene mee moest. Nog wat later bleek dat ze ook de film over de band in de bioscoop heeft gezien. Ik besloot er verder niet op in te gaan.

Intussen had ik al een soort voorstelling gemaakt van hoe 1D World eruit zou zien. In mijn gedachten was het een prachtige, glimmende en groots opgezette ruimte met overal foto’s, posters, ingelijste cd’s en wellicht een paar wassenbeelden van de bandleden. Er zou natuurlijk muziek gedraaid worden van hun laatste album en je zou op de foto kunnen met allerlei bijzondere objecten die op de een of andere manier met One Direction te maken zou hebben.

Door de ingang was alleen een schot te zien met een foto van de boyband, waardoor je al het achterliggende niet kon zien. Het bleef dus gissen.

Van de fans die er rond zouden lopen had ik overigens al wel een heel duidelijk beeld gevormd.

Het werd tijd voor wat journalistieke diepgang. Ik vroeg aan één van de beveiligers of hij ook fan was van One Direction. De donkere, breedgeschouderde man moest lachen. “Nee, ik ben niet bepaald een fan. Ik kende een liedje wel maar ik wist hiervoor eigenlijk niet dat ze bestonden”, bekent hij. “En het is ook niet echt mijn smaak”, voegde hij er gauw aan toe.

We hadden geluk: om half twaalf ’s middags stond slechts een handjevol fans te wachten om naar binnen te gaan. We sloten ons aan in de korte rij en nadat een andere beveiliger ons met een verbaasde blik (we zijn tenslotte niet de meest standaard bezoekers) toeknikte en het hek opendeed, mochten we het walhalla betreden. Voorzichtig liepen we richting de ingang, waar opnieuw twee beveiligers de boel scherp in de gaten hielden.

We liepen het hoekje om en stonden plotseling midden in 1D World. Het duurde even voordat ik alles verwerkt had, maar mijn mond viel na een paar seconden open van verbazing.

Het was verschrikkelijk.

Alles wat ik me van tevoren had voorgesteld van de winkel bleek complete onzin te zijn. Ik heb nog steeds moeite met het vinden van de juiste woorden, maar in het kort komt het neer op een ontzettend slecht geïmproviseerd winkeltje dat vooral bestaat uit beton en heel veel kartonnen “poppen” van de bandleden. De ruimte was daarnaast zo klein dat ik plotseling begreep waarom er gedoseerd fans naar binnen mochten. Verder stond er een rode kartonnen muur waar iedereen zijn handtekening op kon zetten (want dat is… leuk?) en een ruimtevullende stand waar je alles kon kopen. Het draaide natuurlijk allemaal om dat laatste.

Kortom: er is geen ruk te beleven, tenzij je heel veel geld uit wilt geven of een kartonnen pop wilt knuffelen. Of allebei.

Om toch een beetje in het gevoel te komen dat de fans schijnen te hebben, heeft Aukje een kartonnen jongen aan zijn wang gelikt en zijn we op de foto gegaan met, jawel: kartonnen poppen. Op de achtergrond klonk uiteraard muziek waar de fans allemaal zo verzot op zijn. Als kers op de taart hebben we onze handtekening gezet op de kartonnen muur en foto’s bij een automaat gemaakt die ze automatisch op Facebook plaatst.

Terwijl uit de speakers bonkte dat ik don’t know what makes me beautiful, besloten we een fan te interviewen om meer te kunnen begrijpen over de gekte die om de band ontstaan is. Ik schat in dat het meisje een jaar of dertien was. Ze was met haar moeder en liep richting de kassa. Aukje vroeg waarom ze One Direction zo leuk vindt.

“Ze zijn gewoon leuk”, antwoordde ze verlegen. “Ze kunnen goed zingen en ze zijn best knap”, was uiteindelijk de conclusie. Op de vraag wie ze het leukste van de vijf vond kon ik het antwoord niet verstaan, maar ze wees een blonde kartonnen pop aan. Waarom hij de leukste was kon ze ons niet precies vertellen.

De moeder die de ‘N’ inslikte en achter iedere ‘A’ een ‘O ‘plaatste, vertelde ons nog dat haar dochter naar het concert in Amsterdam ging. Aukje zweeg wijselijk.

De artikelen die in 1D World verkocht worden variëren van t-shirts tot petten en van kleine poppetjes tot de grote kartonnen poppen. Om een idee te geven van de omzet die behaald wordt met deze gekte: een pet kost twintig euro. En zo’n kartonnen pop die over de hele winkel te vinden is en waarmee bijna iedere fan mee naar buiten loopt? Dertig euro. Jawel, dertig eurie’s voor een bewerkte kartonnen doos. En daar dan uren voor in de rij staan.

Een beveiliger achter de stand keek verveeld om zich heen. Of hij fan was? “Welnee, ik ben absoluut geen fan, maar ik ken sinds zaterdag wel alle liedjes uit mijn hoofd”, verzuchtte hij. Op de achtergrond vertelde de muziek mij dat de One Direction overwhelmed raakt van de manier waarop ik mijn hair flip.

“Het was hier echt een hysterisch gedoe toen we zaterdag begonnen. Om elf uur zouden we openen, maar de eerste fans stonden al om zeven uur in de rij. Het was ook wel leuk hoor. Soms pakten we met de jongens een kartonnen pop waarmee we naar buiten renden. Al die meiden gillen. Lachen man.”

Aukje en ik hadden genoeg gezien. We maakten nog een paar foto’s van het hele gebeuren om vervolgens de winkel weer te verlaten.

1D World is een verschrikkelijke plaats. Heb je een onverklaarbare obsessie met de band? Dan schijnt het geweldig te zijn. Mijn missie is in ieder geval mislukt. Binnenkort doe ik een nieuwe poging om het ‘fan-zijn’ te kunnen begrijpen.

Tot die tijd kunnen jullie kartonnen versies van de boyband kopen. Tot 27 oktober, want dan verdwijnt de winkel weer.

1 Reactie

  1. Jovanni Koolen 15 oktober 2013 Reply

    1D is dus helemaal aan

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *